Efter bombningen af Shellhuset i København havnede en Mustang-jager nedenfor Lønborg Kirke

I starten af 1945 var tyskerne pressede overalt i Europa. Gestapo havde beslaglagt Shellhuset i København og her opbevarede man alle oplysninger om den danske modstandsbevægelse.

Modstandsbevægelsen havde gentagne gange anmodet Royal Air Force om at bombe Shellhuset - for at fjerne arkiverne. Det var en særdeles risikofyldt aktion - alt den stund at Shellhuset lå placeret centralt i København - på hjørnet af nuværende Nyropsgade og Kampmannsgade. Det var også en rigtig svær mission, fordi Gestapo havde placeret 26 tilfangetagne modstandsfolk på øverste etage. Disse virkede således som et effektivt bombeskjold. Dertil kom, at Teknologisk Institut lå ved siden af Shellhuset - og her kom omkring 600 mennesker dagligt.

Operationen blev planlagt til onsdag den 21. marts 1945. Kun 5-6 uger før krigens afslutning.

I operationen deltog 18 de Havilland Mosquito bombefly, to fly udstyret med fotoudstyr og 30 Mustang P-51 jagere. Een af de Mustang jagere endte missionen i Skjern Enge - lidt nordøst for Lønborg Kirke.

Bombningen skulle foregå kl. 11.15 og alle flyene kom var Norfolk flybasen i det østlige England og de fløj hele vejen hen over Nordsøen og Danmark i kun 15 meters højde - for at undgå den tyske radar. Ruderne i flyene var svært tilsaltet efter turen - og sigtbarheden var derfor dårlig.

Missionen lykkedes, men fik desværre alvorlige konsekvenser - idet flyene - ved en fejl - kom til at bombe den franske skole på Frederiksberg, hvorved 86 børn og 18 voksne omkom. 

Årsagen til denne tragiske hændelse var, at et af bombeflyene ramte en lysmast ved godsbaneterrænet og blev så beskadiget, at den først tabte sin bombelast og senere styrtede ned nær den franske skole på Frederiksberg. Efterfølgende fly troede det var bombemålet (pga. den kraftige røgudvikling). 

18 modstandsfolk reddede livet fra øverste etage i Shellhuset. Shellhuset var lagt i ruiner. Det samme var - desværre - den franske skole på Frederiksberg.

Krydseren Nürnberg lå i havnen - og denne sendte antiluftskyts afsted mod de angrebet. Flere af de allieredes fly blev ramt. Heriblandt Robert “Bob” Hamiltons. Hans fly blev alvorligt beskadiget, men han forsøgte at flyve tilbage til basen i England. 

Bob Hamilton er 23 år og fra Sydney i Australien. Han forlod skolen som 16 årig og han forlod Australien i 1942 for at deltage i krigen. Han havde omkring 700 flyvetimer i de allieredes tjeneste i 1945.

Da han nærmer sig den danske vestkyst omkring kl. 13.40, må han tage en svær beslutning. Hvis han skal nødlande, skal det være nu. Han er sig helt bevidst om konsekvenserne ved at nødlande. Efter al sandsynlighed vil han blive krigsfange.

Han vælger at nødlande sit fly og udser sig området i Skjern enge som et oplagt sted. Andre Mustang jagere fra bombardementet i København fulgte med ham, men var nødt til at overlade Bob Hamilton til sig selv. Landingen foretages ca. 800 meter nordøst for Lønborg Kirke - direkte nord for området mellem Bøelvej 11 og Bøelvej 12.

Han foretager en mavelanding. Vandet står ud til alle sider og det påkalder sig naturligvis stor opmærksomhed. Straks efter landingen klatrer han ud af flyet. Han har pådraget sig lidt snitsår ved landingen, men ikke alvorlige skader. Han løber i det meget våde terræn mod nærmeste gård, men han når ikke så langt.

Tyskerne har observeret nødlandingen fra deres observationspost “Sortehøj” lidt øst for Lønborg - og de pågriber den australske pilot og kører ham væk fra stedet i et militærkøretøj. 

Straks derefter blev flyet skilt ad og transporteret væk på lastbiler. Der er derfor ikke efterladt vragdele i Skjern Enge. Dog sikrede gårdejeren Agner Bæk  sig en siderude fra flyet. Denne genstand blev i 1978 overdraget til flyveleder Ove Hermansen i København, som havde udvist interesse for hele begivenheden. 

Flyet mavelandede her - sandsynligvis hvor der nu står vand:

Det afstedkom iøvrigt noget drama da flyet skulle transporteres hen over de våde opdyrkede enge. Arbejdet tog flere dage og var besværliggjort af den meget vand på markerne. Karl Jeppesen ejede den pågældende mark og han klagede over tyskernes behandling af hans afgrøder. Han forlangte således erstatning på 50 kroner, men den tyske kommandant på observationsposten meddelte ham, at “det kan du tale med Churchill om, for det var vist en af dine venner”.

Det blev iøvrigt et par hundrede ungarske soldater der løste opgaven med at fjerne flyet fra markerne. De blev kommanderet ned i engene for at transportere flydelene op på Bøelvej - hvorfra det blev transporteret væk på last bil.

Bob Hamilton blev taget til fange og transporteret til Karup Lufthavn, hvor tyskerne samlede krigsfangerne. Herfra blev han transporteret til Pinneberg nær Lübeck og senere til Stalag Luft 1 i byen Barth i Tyskland. Han blev - sammen med alle øvrige krigsfanger - løsladt i maj 1945. 

Han vendte hjem til sin hjemegn i Australien, hvor han i 1947 købte en gård til fårehold og hvedeavl. Han pådrog sig desværre mange kvæstelser i forbindelse med nødlandingen i Lønborg og i 1980 fik ham amputeret det ene ben. Han døde i 1984 - kun 62 år gammel.

Forrige
Forrige

“Du er på listen næste gang …!”

Næste
Næste

Augusta reddede et forlig med en whisky