En teenager skabte en historisk koncert - selv om alt gik galt …!

Den 24. januar 1975 skabte en ung tysk teenager - Vera Brandes - en historisk koncert med den verdensberømte jazzpianist, Keith Jarret.

Vera Brandes begyndte allerede som 15 årig at arrangere jazzkoncerter. I 1974 stod hun bag en koncertserie, som alle skulle afholdes i Operahuset i Köln. Dem femte koncert i serien var med Keith Jarret. Det gik ikke helt som Vera Brandes havde drømt om. Men hendes ydmyghed og vedholdenhed afstedkom en historisk koncert og pladeoptagelse, som har solgt mere end 4 millioner eksemplarer, hvilket er helt uhørt i den genre. The Köln Concert med Keith Jarret er blevet legendarisk og står stadig i dag som en milepæl og cementerede Keith Jarret som sin generations største musikbegavelse.

Operahuset i Köln blev åbnet i 1957 og er tegnet af den tyske arkitekt Wilhelm Riphahn. Operahuset har flere gange været ramme om solokoncerter. Der er plads til 1300 mennesker og orkestergraven kan rumme 100 musikere.


Den 24. januar 1975 blev en historisk dag i operahusets historie. Det var en fredag aften og Vera Brandes havde fået tilladelse til at arrangere koncerten med Keith Jarret efter en operaforestilling. Koncerten skulle således starte 23.30. Koncerten var udsolgt. Alle 1300 billetter var solgt til 4 DM stykket hvilket svarer til omkring 75 danske kroner i nutid.

Keith Jarret er født 1945 i Allentown i Pennsylvania. Han var således 29 år i 1975 og var allerede på det tidspunkt meget selvbevidst og var fuldstændig kompromisløs, når det drejede sig om rammerne og forholdene for hans koncerter.

På Keith Jarrets forlangende havde Vera Brandes bestilt et Bösendorfer 290 Imperial koncertflygel. Operahusets personale havde imidlertid misforstået opgaven - og da der på operahusets lager stod et Bösendorfer klaver - blev det trillet ind på scenen. Personalet har formentlig tænkt, at det næppe kunne gøre den store forskel.

På scenen stod der nu et relativt dårligt klaver der kun var beregnet til at øve på og som ikke engang var stemt. Det ville kræve flere timers arbejde at få det stemt.

Fejlen blev opdaget, men alt for sent. Der blev gjort flere forsøg på at skaffe det korrekte flygel, men den klaverstemmer der var mødt op for at få det bedste ud af klaveret på scenen, advarede mod at bruge mere tid på sagen. Hvis Bösendorfer flyglet skulle fragtes i hast i regnvejr, ville det få uoprettelig skade - og han anbefalede at få det bedste ud af det lille klaver.

Vera Brandes frygtede det værste, når den store jazzpianist ville ankomme. Keith Jarret havde optrådt i Zürich et par dage tidligere og Vera Brandes havde sørget for en flybillet. Denne havde Jarret ombyttet til kontanter, idet han havde fået kørelejlighed med pladeproduceren Manfred Eicher i hans gamle Renault 4. De ankom til operahuset i Köln sidst på eftermiddagen og var svært trætte efter den knap 600 km. lange køretur. Ikke det bedste udgangspunkt for krisehåndtering.

Dertil kom at Keith Jarret gennem flere dage havde haft rygproblemer. Jazzpianisten var ikke mildt stemt, da han så det lille klaver på scenen - og efter at have prøvet at spille på det - rejste han sig og meddelte den unge koncertarrangør at han ikke ville gennemføre koncerten med det tarvelige klaver.

Vera Brandes tryglede pianisten og bad ham blive og gennemføre koncerten. Hun kunne intet gøre og der var kun ganske få timer til koncerten skulle starte. Hun lokkede med et godt måltid mad på den italienske restaurant, hvor hun havde bestilt bord. Keith Jarret overvejede sagen og gik med på restauranten. Her fortsatte kaos. Personalet på restauranten kludrede i bestillingen - og maden kom så sent ind til bordet, at han kun nåede et par mundfulde - inden selskabet skulle tilbage til operahuset.

Her besluttede Keith Jarret sig for at gennemføre koncerten. Han vurderede formentlig, at situationen ikke kunne blive mere elendig - og alt optageudstyret var opsat til optagelse af koncerten.


Keith Jarret gennemførte en historisk koncert. Koncerten blev optaget og udgivet kort tid efter. Koncerten og pladen fik topanmeldelser og sælger stadig massivt over hele verden. Pladen har vundet adskillige priser og regnes blandt de allerbedste udgivelser nogensinde.

Koncerten består af fire dele. Ialt en time. Der er udelukkende tale om improvisationer. Keith Jarret improviserede alt hans musik direkte på scenen ved hans solokoncerter. Musikken indeholder elementer fra både blues, rock og gospel - og er nærmest meditativ i sit udtryk. Det er helt uhørt imponerende og kræver en nøje gennemlytning.

Under koncerten kan man høre Keith Jarret stønne ved passager i musikken. Det gør han på stort alle hans solokoncerter og han har givet udtryk for, at hans stønnen er udtryk for et fuldstændigt kompromisløs engagement.

Keith Jarret har siden haft en svimlende karriere. Han blev spottet i slutningen af 1960’erne af trommeslageren Jack DeJohnette med hvem han havde en trio i mange år - sammen med bassisten Gary Peacock der døde i 2020. Han har også haft en trio og indspillet med bassisten Charlie Haden.

I 2018 fik han en blopprop i hjernen og er blevet lam i venstre side. Han kommer formentlig ikke til at spille flere koncerter og har selv udtalt, at han ikke længere opfatter sig selv som pianist.

Vera Brandes blev senere musikproducer og forsker i musik. Hun har produceret mere end 350 albums, men ingen overgår The Köln Concert, som blev en perle i jazzmusikkens historie. Et mesterværk på en kaotisk baggrund.

Det er i sandhed historien om, at den bedste kunst og kultur ofte frembringes på spontanitet, misforståelser, uheld og tilfældigheder.

Vera Brandes blev senere musikproducer og forsker i musik. Hun har produceret mere end 350 albums, men ingen overgår The Köln Concert, som blev en perle i jazzmusikkens historie. Et mesterværk på en kaotisk baggrund.

Det er i sandhed historien om, at den bedste kunst og kultur ofte frembringes på spontanitet, misforståelser, uheld og tilfældigheder.

Forrige
Forrige

Ingen ejer vinden …!

Næste
Næste

1. maj på Laugesens Have, 2006-2015