27. august 1944

Søndag den 27. august 1944 var 10.000 unge piloter i luften overalt i Europa. 2. verdenskrig er inde i sin afsluttende fase. Nazismen er trængt. De allierede befinder sig i et følsomt balancepunkt. I juni måned er amerikanske styrker gået i land i Normandiet - og den tyske hær er trængt op af muren flere steder i Europa. Det er i denne kontekst, man skal forstå de hændelser der fandt sted i Vestjylland denne søndag i sensommeren 1944.

I disse måneder steg sabotagen overalt i Danmark. Det danske politi fungerede stadig, men det var under stærkt pres og kontrol fra tyskerne. I det hele taget strammer tyskerne grebet. Den 4. januar 1944 bliver Kaj Munk afhentet i Vedersø Præstegård for senere at blive myrdet i Hørbylunde bakker ved Silkeborg.

Den 27. august 1944 skulle Vestjylland blive udsat for det der senere er blevet betegnet som Danmarkshistoriens kraftigste luftangreb.

Det hele starter med et planlagt angreb på Berlin. Angrebet havde sin base i England og bestod af fly fra både den amerikanske og den britiske hær. Allerede i juni var Berlin blevet bombet af allierede fly - og disse angreb skulle nu følges op.

Jagerflyene lettede fra England og omkring middagstid må de tyske radarstationer have registreret flyene der nærmede sig den jyske vestkyst. Øjenvidner fortæller, at man kunne se hundredevis af fly komme ind fra vest. Der var hundredevis af fly i luften. Faktisk var der mere end 1000 fly involveret i det planlagte angreb på Berlin.

På vej ind over Midtjylland får styrkerne oplyst over radioen, at vejret pludselig er blevet dårlig over Berlin - og at det planlagte angreb derfor ikke kan gennemføres. Flyene bliver bedt om at returnere til England. Flyene drejede vestpå og kom ca. kl. 14.30 ind over Vestjylland. Nogle af flyene gik til angreb på mål på jorden.

Det henstår i det uvisse, hvorfor allierede fly påbegyndte angreb på civilbefolkningen i Vestjylland. Historikere og analytikere angiver flere forskellige årsager. Et luftangreb i den størrelsesorden påvirker piloterne i uhørt grad. Måske har det psykiske pres udløst en form for blodrus i luften - da angrebet mod Berlin pludselig bliver aflyst. Nogle af målene på jorden var tyske soldater eller tyske anlæg. Nogle af målene kunne være tyske interesser, men sandt er det også, at nogle af målene var helt uden mening.

De første angreb skete ved Skjern kl. 14.30. Næsten samtidig var der et angreb ved Røgind Kro. Her mistede en dansker det ene ben og en finger. Han var tvunget til at arbejde for tyskerne og befandt sig i en tysk lastbil ved kroen.

Et tog bliver angrebet mellem Lem og Velling. Godstoget bliver beskudt fra to sider. Lokomotivfyrbøderen bliver dræbt og lokomotivføreren bliver meget hårdt såret.

Der er samtidig angreb ved Laugesens Have nord for Videbæk. Her cirkler flyene rundt i luften inden de går til angreb. Det bliver en lille drengs redning. Han gemmer sig bag et træ og mærker projektilerne bore sig ind i træet lige op af ham. På vejen udenfor Laugesens Have havde vognmand A. Flensborg fra Herning parkeret sin lastbil. Teorien er, at de allierede havde opfattet “Flensborg” som tyske interesser og havde derfor valgt at bombe lastbilen. Billedet er fra lastbilen og det fremgår tydeligt at førerhuset er blevet beskudt.


Ved Ulfborg blev to lastbiler fra O.T. (Organisation Todt) angrebet. O.T. var den tyske bygningstjeneste der stod for de tyske anlægsarbejder på vestkysten. Begge chauffører var danske, men målene var helt legale - set fra et amerikansk synspunkt.

Der er angreb på Tim station og et tog der kører mellem Vemb og Struer bliver angrebet. Lomotivfører og fyrbøder bliver begge skoldet af damp fra kedlerne og begge dør inden aften.

Et fodboldhold fra Hee var på vej til Ulfborg på ladet af en lastbil. Lastbilen blev beskudt, fordi piloten opfattede den som værende tysk. Samme pilot oplyste senere, at han også angreb en ejendom - “Østergaard” - lidt nord for Hee. Han troede ejendommen husede tyske soldater. Ingen blev dræbt ved de to angreb.

Et tog var afgået fra Struer station kl. 12.43. Toget var fyldt med glade og fornøjede rejsende, som ikke havde nogen anelse om den skæbne der et par timer senere ville møde dem. På Ulfborg station blæses der luftalarm, men der var dengang ikke påbud mod at køre toget under luftalarm - så toget kører ud fra Ulfborg station kl. 14.10 Toget bliver angrebet ved Hee - lidt vest for Hvingel. Togstammen bliver angrebet fra to sider af fire amerikanske jagere.

Lokomotiv K596 som blev beskudt nord for Hee. De panserbrydende projektiler borede sig ind i det bløde stål og trængte op til 10 cm. ind i de massive jernkonstruktioner.


Passagervognen med skudhuller

Inde i togstammen var det et rent blodbad. Adskillige øjenvidneberetninger fortæller gribende historier om flere af passagererne der ledte efter deres pårørende. Et barn overlevede - liggende med sin far oversig. Han har formentlig reddet sin datters liv på den måde. Barnet - en pige på dengang 4 måneder - blev påvirket hele livet igennem af hændelsen denne søndag eftermiddag.

Flere af passagerne flygtede ud af toget og nogle havde gemt sig i den nærliggende plantage. Flere var naturligvis i panik og reagerede helt uhensigtsmæssigt og irrationelt.

Ambulancerne havde meget svært ved at nå frem, idet toget jo var parkeret ude ved en åben mark. Efter at redningsarbejdet var afsluttet, kørte toget langsomt til Ringkøbing, hvor overlevende passagerer fortsatte deres rejse med andre forbindelser. Mange undrede sig senere over, at rejsen blot fortsatte, men årsagen har formentlig været en tilstand af chok hos både passagerer og togpersonale.

8 mennesker blev dræbt ved togangrebet ved Hee og 8 mennesker blev hårdt såret. En hest på en nærliggende ejendom blev ramt af projektilerne og døde.

Angrebene blev udført af bla. de to amerikanske piloter, Harold Gjolme og Kenneth M. Geiger. Sidstnævnte blev senere taget til fange og tilbragte resten af krigen i fangelejren ved Sagan i Tyskland.

Geiger oplyste at han havde udført angrebet, fordi han havde fået ordre om at beskyde tog og transportmidler i både Tyskland og de øvrige besatte lande.

Da han i senere blev klar over at 8 civile danskere havde mistet livet ved angrebet, på virkede det ham meget. Han nægtede således at medvirke i en dokumentarudsendelse om angrebet i 1986.

På en fodboldbane ved Højmark blev en ung mand dræbt øjeblikkelig - da han blev beskudt af tre jagere fra luften. Dette angreb blev udført af tyske jagere og ingen ved helt hvorfor. Måske har tyskerne bare villet vise, at de stadig var dominerende i luften.

Luftangrebet krævede 13 ofre. Senere samme dag blev Esbjerg Flyveplads bombet og et tog ved Bramminge blev beskudt af de samme jagere. Her kom ingen mennesker alvorligt til skade.

Da de amerikanske flyvere kom tilbage til deres baser i England, har de sikkert været lettet. Nok et togt var overstået med livet i behov. I Vestjylland var der sorg og forfærdelse over at krigen - så dramatisk - også kom hertil. Det var ubetinget den mest blodige krigshændelse  i Vestjylland. Hændelsen blev kun overgået, da et flygtningetog blev angrebet ved Lem den 4. maj 1945. Her blev 30 mennesker dræbt - kun få timer før befrielsen.

Forrige
Forrige

Spjald

Næste
Næste

Hotel Klitten i Søndervig